GOG er Danmarks mest omtalte håndboldklub
Gudme er ikke Danmarks største by, og budgettet i GOG er langt fra det største i de danske håndboldligaer, men når det kommer til medietække på håndboldbanen, er der alligevel ingen over eller blot ved siden af GOG.
Det viser en undersøgelse foretaget for Divisionsforeningen Håndbold af Infomedia, der har sat robotterne i gang med at omsætte den redaktionelle omtale til tal.
Her viser gennemgangen af 74.356 omtaler i de danske medier i kalenderåret 2019, at GOG på alle parametre er suverænt den mest omtalte klub på tværs af både mændenes og kvindernes ligaer. Team Esbjerg følger på andenpladsen, mens der er dødt løb på tredjepladsen mellem Aalborg Håndbold, TTH Holstebro og Skjern Håndbold.
“Vi er selvfølgelig vildt stolte over den undersøgelse. Vi har langt fra landets største budget på spillersiden og i administrationen, så derfor er det naturligvis glædeligt, at vores anstrengelser alligevel bærer frugt både på banen og på kommunikationsfronten. Det første er selvfølgelig det vigtigste, men det er også meget vigtigt for os, at vi faktisk med god ro i sindet kan sige til vores sponsorer, at de får noget for pengene,” siger direktør Kasper Jørgensen.
Interessen for GOG er omfangsrig
GOG blev nævnt i 13.596 artikler, og det var 6% flere end Team Esbjerg, mens Aalborg Håndbold, TTH Holstebro og Skjern Håndbold med 19% færre artikler er på en delt tredjeplads i den disciplin.
Som et led i analysen har Infomedia også regnet sig frem til rækkevidden af omtalen ved at se på størrelsen af de medier, som har bragt artiklerne. Det er gjort op i en såkaldt “Reach”, hvor læserne godt kan tælle med flere gange:
Også her kommer interessen for GOG tydeligt til udtryk, og samlet set skulle 1,65 milliarder læsere være nået. Det er 6% bedre end Team Esbjerg og 14% bedre end Aalborg Håndbold.
Omregnet til annoncekroner har GOG således et brand, der var 346 millioner kroner værd i 2019, hvilket er henholdsvis 16% og 17% bedre end ovenstående hold. De tal har Kasper Jørgensen imidlertid lidt svært ved at se i sine budgetter, hvor nettoomsætningen i det seneste regnskab lød på 20,7 millioner kroner.
“Jeg har hele tiden sagt til sponsorerne, at de betalte os for lidt, og jeg ser da frem til mine næste møder med spænding, for det ser da ud til, at vi roligt kan gange med 10-15 stykker på sponsoraterne fremover,” lyder det med et smil fra Kasper Jørgensen.
Den fulde analyse fra Infomedia kan ses her – forbeholdene i undersøgelsen kan findes på side 53