Tilbage til oversigt

GOG er også et internationalt brand

I årtier har GOG været en kendt og populær håndboldklub med fans i hele Danmark. Men med etableringen i det nye GOG som dansk topklub og flere danske landsholdsprofiler i truppen, er de gule fra Sydfyn også blevet et attraktivt brand uden for Danmarks grænser.

 

 

Markus Scheepers er blikkenslager og bor i den tyske by Hilden i nærheden af Düsseldorf. Hjemme i skabe og skuffer har han næsten 1400 spilletrøjer fra forskellige klubber og forskellige sportsgrene. Fodbold, volley, ishockey, bordtennis, hockey, polo og håndbold. Fire af trøjerne er fra GOG.

 

”Jeg er vild med trøjer fra danske klubber, og så så jeg GOG spille mod Rhein-Neckar Löwen og kunne godt lide holdet, så jeg købte seks trøjer sidste sæson. To af dem til en anden samler,” fortæller Markus Scheepers, der gerne vil have endnu flere gule trøjer i sin samling.

 

Markus Scheepers er en del af en håndboldfamilie, hvor børnene har spillet håndbold, siden de var små. En dag var børnene med til at løbe ind til kamp med spillere fra klubben Bergischer HC i den bedste tyske række og den intense stemning til håndbold fangede straks hele familien. Markus’ søn fik en træningstrøje fra en af spillerne, og der begyndte interessen for at samle på trøjer.

 

”Jeg kan godt lide GOG’s spilletøj med kombinationen af gul og rød, og den overgang der er mellem farverne. Og så kan jeg godt lide trøjemærket Select, og at der er mange sponsorer på trøjen. Så ser den ikke så ”nøgen” ud. Jeg kan dog personligt bedst lide, når navnet står øverst på trøjen, men det er en smagssag.”

 

Ukraine, Tyskland, Belgien, Frankrig, Norge og Sverige.

På kontoret i Gudme mærker de tydeligt en stigende interesse fra udlandet. Det begyndte for alvor, da GOG hentede landsholdsspillerne Morten Olsen og Anders Zachariassen fra tyske klubber til denne sæson. Og da Mathias Gidsel og Emil Jakobsen i januar fløj til himlen med succes ved VM, er interessen bare vokset.

 

”Det er sindssygt fedt, at håndbold-Europa har fået øjnene op for GOG. Vi kan mærke en kæmpe interesse for vores brand og spillerne. Det er godt for klubben, spillerne og vores partnere, at der er flere, der er begejstrede og vil være en del af vores projekt – også uden for Danmarks grænser,” siger GOG’s kommercielle chef Mads Bruus, der tydeligt mærker den øgede opmærksomhed – både fra fans og andre aktører i den internationale håndboldverden.

 

Nærmest hver eneste uge sender administrationen forskelligt merchandise og autografer afsted til hele Europa. Fra Ukraine, Tyskland, Belgien og Frankrig til nordiske lande som Norge og Sverige. Det er alt fra flag, halstørklæder og spilletrøjer.

 

”Vi har i mange år oplevet stor interesse for GOG rundt om i Danmark, men det er da yderst positivt at mærke, at også udlandet har fået øje på os og bliver begejstret for vores klub, og det vi står for. Stor ros til vores spillere, som altid repræsenterer GOG på en god måde. Spillerne er altid åbne og med smil på læben. De er med til at sælge brandet GOG, og det gør de rigtig godt,” lyder det fra den kommercielle chef.

 

I Tyskland håber Markus Scheepers, at den næste ferie i Danmark bliver samtidig med, at GOG spiller kamp, så han og familien kan se de gule trøjer live i aktion. Fra bopælen i nærheden af Düsseldorf har han ikke langt til omkring 18 hold i de bedste rækker. Både herre- og damehold. I Tyskland, Holland og Belgien. Hver weekend kører han og konen afsted og ser håndbold.

 

”Jeg vil helt vildt gerne se en hjemmekamp med GOG. Ellers bliver det måske muligt at se GOG i Champions League eller European League i Tyskland næste sæson. Det ville være rigtig fedt.”