Tilbage til oversigt

GOG landets mest omtalte håndboldklub – igen

Ganske som på banerne topper GOG ligaen ganske suverænt, når det handler om hvilke danske håndboldklubber i HTH Herreligaen og i BAMBUSA Kvindeligaen, der havde det største medietække i kalenderåret 2021.

Det viser en helt frisk undersøgelse, som Infomedia har foretaget for Divisionsforeningen.

I alt har Infomedias robotter trawlet 70.655 håndboldrelaterede medieindslag igennem, og i ikke færre end 16.496 (23%) af alle tilfældene havde omtalen noget at gøre med GOG, mens Aalborg følger på andenpladsen med 15.475 (22%) omtaler sidste år. Nummer tre og fire er Team Esbjerg (12.315) og Odense Håndbold (10.972), der begge er fra kvindernes liga.

Stolt direktør glæder sig over interessen

Undersøgelsen bliver lavet hvert andet år, og det er anden gang i træk, at GOG topper listen som den håndboldklub i Danmark, som får størst eksponering i medierne. Naturligvis til stor glæde for GOG-direktør Kasper Jørgensen, der imidlertid ikke er overrasket.

”Vi er særdeles tilfredse med resultatet af undersøgelsen, fordi det er en position, som vi arbejder på at holde. Vi var stolte og måske lidt overraskede over, at vi toppede listen i 2019, fordi vi dengang var lidt mindre faste i vores retning. Men når vi også er Danmarks mest omtalte håndboldklub i 2021, er det et udslag af en bevidst strategi, og at vi også er rigtig dygtige til det, vi laver uden for banen,” siger GOG-direktøren.

”GOG er på mange måder en speciel klub. Selvom der kun bor et par tusinde i byen, har klubben enorm betydning for mange, mange tusinde andre mennesker, der har haft forbindelse til skolerne, har spillet håndbold i GOG eller bare har haft gode oplevelser med at se vores spændende kampe i hallerne. Den historie er vi meget bevidste om at leve op til, og vi gør meget for at være tæt på vores fans og dyrke det nære samarbejde,” konstaterer Kasper Jørgensen, som også er overbevist om, at klubbens talentarbejde spiller ind i historien om, hvorfor håndboldinteresserede i hele landet med glæde følger klubben i medierne.

”Vi har efterhånden i en årrække ligget i helt toppen af ligaen, så rent sportsligt er det oplagt, at vi får en masse omtale på den konto, men lige så væsentligt er det, at vi har landets stærkeste talentsystem. Den ene lysende stjerne efter den anden blomstrer op på Sydfyn. Alle ved i dag, hvor Mathias Gidsel spiller til daglig, og størstedelen af landsholdstruppen ved sidste års VM og OL har jo været i klubben på et eller andet tidspunkt i deres karriere, så der er simpelthen bare mange gode grunde til, at vi bliver nævnt igen og igen – år efter år,” siger Kasper Jørgensen, der har en målsætning om, at GOG også ligger øverst på listen, når den offentliggøres i 2023.

En klub med enorm rækkevidde

Direktørens henvisning til den brede interesse for GOG understreges også af en anden del af analysen, hvor Infomedia har sat tal på rækkevidden af medieomtalen ved at inddrage de respektive mediers læsertal i beregningerne.

Ifølge udregningerne er GOG opsummeret nået ud til 2,7 milliarder læsere, lyttere og seere, hvilket er en lille smule flere end rivalerne fra Aalborg, der kommer lige efter på den liste.

Omregnet til ”estimerede annoncekroner” viser undersøgelsen, at GOG-brandet har fået medieomtale svarende til 567 millioner kroner. Også her er GOG førende klub foran Aalborg og Team Esbjerg, og de oplysninger tager Kasper Jørgensen gerne med til kommende sponsorforhandlinger.

”Det ligner ikke rigtigt vores omsætning fra sidste år, så jeg synes godt, at jeg kan foreslå sponsorerne, at de er endnu mere gavmilde fremover. Hvis de ganger deres hidtidige sponsorater med 5 eller 10, har de stadig gjort en vildt god forretning,” siger direktøren og henviser med et smil til regnskabet fra 20/21-sæsonen, hvor GOG præsenterede en omsætning på 16 millioner kroner.

Se hele undersøgelsen her